Vanliga frågor och svar.
Undrar du något? Här får du svar på många av de vanligaste frågorna vi får. Hittar du inte just din fråga är du alltid välkommen att ringa till oss eller komma in på något av våra kontor så hjälper vi dig.
Värdera
Vad är mitt föremål värt?
Pantbanken Sverige har sedan starten 1866 erbjudit fri värdering av värdeföremål. Då Pantbanken enbart belånar föremål ger vi dig en belåningsvärdering. Det är i regel 70-80% av ett andrahandsvärde. Värdet bestäms av en rad olika faktorer. Andrahandsvärde och allmänt skick är de viktigaste faktorerna. Även tillbehör som certifikat kan höja priset. Vi kan ge en ungefärlig prisindikation över mail och telefon, men för en exakt värdering är du välkommen till något av våra pantbankskontor.
Låna
Vad kan jag låna pengar på?
De vanligaste föremålen som belånas hos Pantbanken Sverige är guld- och silverföremål, klockor, musikinstrument, fashion som exempelvis väskor och modeaccessoarer men även konst och konstföremål. Vi belånar också fordon på vårt kontor på Östermalm i Stockholm.
För vissa varor krävs att kvitto och intyg uppvisas. Välkommen till något av våra kontor för en fri värdering
Vad menas med att omsätta lånet?
Att omsätta ditt lån är att förnya låneperioden, och det gör du genom att betala ränta och avgifter för låneperioden (tiden du lånat pengarna). Omsättning måste inte göras varje månad även om räntan löper på per påbörjad månad. Sista omsättningsdag är 2 månader efter förfallodagen, i enlighet med Pantbankslagen. Viktiga datum för lånet är förfallodatum och sista omsättningsdag. Det går att omsätta lån på kontoret eller under Mina Lån på vår hemsida.
Vad kostar det att låna?
Här kan du läsa mer om våra räntor. Med vår räntekalkylator kan du enkelt räkna du din lånekostnad baserat på hur mycket och hur länge du lånar.
Vad är det för skillnad på förfallodag och sista omsättningsdag?
Ett lån hos Pantbanken Sverige förfaller efter fyra måander. (Några få kontor erbjuder korttidslån som förfaller efter 1 månad och fordonslån förfaller efter tvp månader). Enligt pantbankslagen tillkommer alltid 2 månaders respit efter lånets förfallodatum. Det innebär att sista omsättningsdag är två månader efter förfallodatumet. För mer information kontakta ditt lånekontor, eller läs mer under Låna
Jag vill höja mitt lån, hur gör jag?
Önskar du att höja ditt lån? Det går att göra direkt via Mina Lån, här på hemsidan.
Logga in på Mina lån.
Syns inte höjningsknappen? Ange mobilnummer och/eller e-mailadress samt bankkontonummer under dina uppgifter, så aktiveras höjningsknappen i lånevyn.
Ansök om höjning på valfritt belopp.
Pantbankskontoret mottar din höjningsförfrågan och undersöker om höjningen av lånet är möjlig.
Pengarna betalas ut på förvalt sätt när höjningen är godkänd.
Det går självklart bra att höja dina lån direkt på pantbankskonret. Medtag pantsedel och legitimation.
Hur länge kan jag låna?
Ett lån hos Pantbanken Sverige läggs upp på 4 månader. Du kan när som helst under låneperioden lösa ut ditt lån. När 4 månader har gått kan man även välja att omsätta lånet genom att betala räntan och expeditionsavgiften, en ny låneperiod påbörjas då fr.o.m. den dagen.
Enligt pantbankslagen tillkommer 2 månaders respit efter förfallodatumet.
Några få kontor erbjuder även korttidslån som förfaller efter 1 mån
Vid fordonsbelåning är låneperioden 2 månader.
Får jag pengarna direkt?
Att belåna en vara hos oss går snabbt, och det tar sällan mer än några minuter innan du har pengarna i utbetalt på swish eller till konto. Det går även att få pengar utbetalt kontant hos oss. Läs mer under villkor om kontantgräns per månad och år.
Hur betalas pengarna ut?
När du lånar på Pantbanken Sverige så kan du välja att få kontantutbetalning* och eller betalning genom swish eller till bankkonto. Vill du få pengarna genom swish behöver du som lånekund ha ett aktivt swishkonto.
Väljer du kontantutbetalning är det maximalt 10.000 kr per tillfälle eller månad och högst 30.000 kr per år. Resterande belopp går givetvis bra att få utbetalt via swish eller konto.Vid belåning och utbetalning till konto för vi över pengarna till lånekundens bankkonto. Du som lånekund behöver ange kontouppgifter för överföringen.
Behöver jag deklarera något till skatteverket?
När lånar hos Pantbanken Sverige så utgår ränta på ditt lån. Vare sig du önskar att ha tillbaka ditt föremål eller inte. Omsätter eller löser du ditt lån hos Pantbanken Sverige så betalar du ränta och avgifter för låneperioden. Väljer du att låta ditt föremål gå till försäljning på pantauktion så dras upplupen ränta av i auktionsavräkningen. I Sverige är ränta avdragsgill, vilket innebär att du som betalar ränta har rätt till ränteavdrag, även kallat skatteavdrag.
Det är en förmån som innebär att du kan göra avdrag för delar av de räntekostnader du betalat på ditt lån i din deklaration. Hur mycket avdrag du får göra framgår av Skatteverkets hemsida.
Pantbanken Sverige rapporterar de betalda räntekostnaderna direkt till Skatteverket, vilket innebär att dessa uppgifter vanligtvis redan är förifyllda i din deklaration.
Du kan själv logga in på Skatteverket e-tjänst för att säkerställa att uppgifterna stämmer. Du kan även logga in på Mina Sidor på vår hemsida där det framgår de räntekostnader som Pantbanken Sverige rapporterar till Skatteverket.
Om oss
Varför får jag cookies?
Webbplatsen www.pantbanken.se använder sig av cookies. En cookie är en datafil som lagras i din dator. Det finns två typer av cookies:
- Valbara
- Nödvändiga
Valbara cookies är kakor som används för hålla reda på din webbläsare så att vi bl.a. kan mäta antalet besök och besökare, men även göra din upplevelse av webbplatsen bättre. Dessa kakor innehåller inga personuppgifter.
Nödvändiga cookies kan du inte välja bort. Dessa är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera. Om du väljer att logga in på pantbanken.se med BankID eller med lösenord så kommer en inloggningskaka att sättas i din webbläsare. Den här inloggningskakan innehåller krypterade personuppgifter som bara är tillgängliga från webbplatser med domänen pantbanken.se. Orsaken till att inloggningskakan innehåller krypterade personuppgifter är för att inloggningen ska fungera på två olika domäner; www.pantbanken.se och shop.pantbanken.se.
Auktion och webbshop
Går det att ta bort ett bud?
Alla bud är bindande och det går inte att ta bort ett bud. Vinner du varan på auktion är du bunden till köpet. Betalar du inte för föremålet kommer ditt konto att stängas.
Kontakta det kontor som säljer auktionsvaran för mer information.
Vad blir frakten vid auktions- och webbshopsköp?
Fraktkostnaden är beroende på föremålets pris och storlek. Ett föremål som kostar mellan 1-300kr har en fraktkostnad på 49kr. De föremålen skickas med vanligt brev. Varor över 301kr har en fraktkostnad på 149kr, då de skickas med rekommenderat, försäkrat brev. Om föremålet är skrymmande anges det i texten. Frakten för skrymmande föremål är 299kr.
Hur lång tid tar det innan jag får min köpta vara?
Det tar i snitt 5-8 arbetsdagar innan du har din betalda vara. Kontakta kontoret som sålt varan för detaljer om försändelsen.
Varför kan jag inte logga in på mitt auktionskonto?
Om du provat att skicka efter ett nytt lösenord, men inte fått något mail kan det bero på att ditt konto är stängt. Har du tidigare budat och vunnit en vara som du sedan inte betalat, stängs ditt konto ned. I auktionsvillkoren har du som kund godkänt att alla bud är bindande. För att aktivera kontot igen behöver du betala köparprovisionen på 15%. Du kan också köpa varan om den fortfarande finns kvar i lager. Kontakta det kontor som sålde föremålet för mer information.
Hur vet jag att mitt köp gått genom?
När du har betalat varan finns en orderbekräftelse under Mina Sidor/Mina köp.
Hur gör jag för att buda på auktion eller köpa från webbshopen?
För att buda på auktion eller köpa föremål i webshopen behöver du skapa en användare. Du gör det genom fem enkla steg.
- Klicka på ”Bli kund” på startsidan.
- Fyll i dina personuppgifter och välj ett användarnamn.
- Läs genom och godkänn villkoren.
- Verifera med Bank ID
- En aktiveringslänk skickas till e-mail du angivit. Klicka på länken för att aktivera ditt konto. Nu kan du både buda på auktioner och köpa i webshopen.
Vad är provison?
Provision är en auktionsavgift som tillkommer på det klubbade beloppet, vilket de flesta auktionshus tar ut vid auktionsförsäljning. Pantbanken Sveriges köparprovision är 15% på det klubbade beloppet. Vår köparprovision är procentuellt något lägre jämfört med de stora auktionshusen. Webshopsvaror omfattas inte av provision eller andra avgifter.
Vad är BUS?
BUS är en konstnärsavgift som enligt lag utgår till konstnären eller dennes efterlevande.
BUS-avgiften är 5% av försäljningssumman och gäller konstverk som säljs från 2275kr.
De står alltid i våra auktions- och webshopsbeskrivningar om ett föremål omfattas av BUS. Avgiften läggs på det klubbade beloppet och betalas i samband med köpet.
Läs mer om BUS här: www.bus.se
Varför försvann varan försvann från auktion?
En vara kan strykas och därmed tas bort från auktion efter att den har publicerats och även om det redan inkommit bud. Enligt pantbankslagen säljer Pantbanken Sverige för lånkundens räkning. Fram till dagen innan auktionen klubbas har därför lånkunden rätt att förlänga eller hämta tillbaka sitt föremål. Därför kan föremål på auktion tas bort med kort varsel.







