Tillgänglighetsförklaring.

1.     TILLGÄNGLIGHET FÖR PANTBANKENS HEMSIDA

Datum för senaste uppdatering: 2025-11-25

AB för Varubelåning (556009-0754), nedan kallat ”vi” eller ”oss”, står bakom hemsidan www.pantbanken.se och de tjänster som vi erbjuder på vår hemsida. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda hemsidan och våra tjänster, oavsett funktionsvariation och oberoende av eventuella hjälpmedel som du använder.

Det här dokumentet beskriver hur vi uppfyller tillgänglighetskraven enligt Tillgänglighetsdirektivet, som i Sverige gäller genom lag, förordning och Post- och telestyrelsens (”PTS”) föreskrifter (gemensamt ”Tillgänglighetsdirektivet”). Det beskriver även vilka eventuella kända tillgänglighetsproblem som finns och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

2.     VILKA KRAV PÅ TILLGÄNGLIGHET GÄLLER FÖR OSS?

Tillgänglighetsdirektivet gäller för e-handelstjänster som erbjuds till dig som konsument. Vi erbjuder e-handelstjänsterna auktion, webshop, kundinloggning, Mina Sidor och en betalningstjänst via en leverantör (”Tjänsterna”). Dessa Tjänster beskrivs i punkt 3 nedan.

Tillgänglighetsdirektivet ställer krav på att information, användargränssnitt (såsom knappar, ikoner och menyer på vår hemsida) och utformningen av våra Tjänster ska vara tillgängliga för dig och våra andra användare. Det ställer även krav på att vi ska ge tydlig information om hur våra Tjänster uppfyller dessa tillgänglighetskrav.

Vi arbetar löpande med att säkerställa att våra Tjänster uppfyller tillgänglighetskraven och strävar efter att uppfylla kraven enligt WCAG 2.1 nivå AA (Web Content Accessibility Guidelines).

3.     BESKRIVNING AV VÅRA TJÄNSTER

Nedan beskriver vi hur respektive Tjänst fungerar:

·       Auktion - Via auktion kan du lägga bud på varor som erbjuds till försäljning under en begränsad tid. När auktionen avslutas vinner den användare som har lagt det högsta budet.

·       Webshop - I webshopen kan du köpa varor till fasta priser. Du kan även söka efter varor, filtrera bland dem och lägga dem i kundvagnen.

·       Kundinloggning och Mina Sidor - Kundinloggningen används för att ge tillgång till personliga funktioner. Genom att logga in kan du exempelvis se dina aktiva auktioner, genomförda köp, sparade favoriter och uppdatera dina uppgifter. Inloggningen sker via säker autentisering.

·       Betalning - Betalning sker via vår betallösning som tillhandahålls av en extern leverantör. Där kan du välja mellan olika betalningssätt, såsom kortbetalning eller Swish. Alla betalningar hanteras i enlighet med gällande säkerhetsstandarder för att skydda din information.

4.     BESKRIVNING AV TJÄNSTERNA I TILLGÄNGLIGA FORMAT

Vi arbetar aktivt för att våra Tjänster och de delar av hemsidan som hör till dem ska vara tillgängliga. Därför har vi genomfört följande åtgärder:

·       Vi har beskrivit innehållet och strukturen på hemsidan, såsom rubriker, med så kallade semantiska HTML. Dessa beskrivningar hjälper program att förstå vår hemsida, till exempel om du använder en skärmläsare.

·       Alla bilder som inte bara är dekorativa har texter som beskriver dem (så kallade alt-texter). Detta innebär att de varor som säljs på vår hemsida är beskrivna med text.

·       Större delen av vår hemsida kan användas med hjälp av tangentbord, även menyer och formulär.

·       Vi använder tydliga kontrastnivåer på vår hemsida för att texten ska vara lättare att se och läsa. Kontrastnivåerna uppfyller rekommendationen på minst 4,5:1 i WCAG.

·       Länkar och knappar har tydliga markeringar när du klickar på dem.

·       Felmeddelanden för formulär och etiketter har tydliga markeringar.

·       Du kan zooma in upp till 200% på vår hemsida utan att något innehåll försvinner utanför skärmen.

·       Interaktiva delar av vår hemsida har speciella kodmarkeringar (så kallade ARIA-attribut) som hjälper skärmläsare att förstå och läsa upp dessa delar.

·       Vi testar vår hemsida med jämna mellanrum. Vi tar även hjälp av personer med funktionsvariation för att testa vår hemsida.

5.     INNEHÅLL SOM INTE ÄR TILLGÄNGLIGT

På vår hemsida finns det innehåll som inte är helt tillgängligt. Detta innehåll är:

·       Externa verktyg som inte kan användas fullt ut med hjälp av tangentbord och som saknar taggning. Detta gäller till exempel vårt system som hjälper oss att skilja mellan människor och automatiserade robotar (så kallad CAPTCHA-lösning).

·       Liveauktionsfönstret, eftersom det i dagsläget inte kan tillgänglighetsanpassas på grund av tekniska begränsningar.

Det är bara de delar av vår hemsida som är kopplade till våra Tjänster som omfattas av tillgänglighetskraven. Vi är därför inte skyldiga att tillgänglighetsanpassa de delar av hemsidan som inte är kopplade till våra Tjänster. Dessa delar kan därmed ha tillgänglighetsbrister.

 

6.     HUR VI TESTAT HEMSIDAN

Hemsidan har granskats både genom manuella tester utförda av oss, inklusive personer med funktionsvariation, och med hjälp av olika tekniska verktyg för att hitta eventuella tillgänglighetsbrister.

Den manuella testningen har fokuserat på att bedöma användarupplevelsen och interaktionen med hemsidan, medan de tekniska verktygen har använts för att upptäcka kodmässiga och strukturella problem som kan påverka tillgängligheten. Kombinationen av dessa metoder har gett oss en bättre och mer tillförlitlig bild av hemsidans tillgänglighetsnivå.

7.     KONTAKT OCH RAPPORTERING AV BRISTER

Om du hittar brister i tillgängligheten, vänligen kontakta oss via e-post: tillganglighet@pantbanken.se.

8.     TILLSYN

PTS är tillsynsmyndighet för e-handelstjänster som omfattas av Tillgänglighetsdirektivet. Om du anser att våra Tjänster eller vår hemsida inte uppfyller tillgänglighetskraven har du möjlighet att kontakta PTS. Det kan du göra antingen genom att kontakta PTS växel 08-678 55 00, eller genom att fylla i ett formulär som du hittar här (länk till formulär).