jobba-hos-oss-pantbanken-kontorschef-artikel.jpg

Från sommarjobb till chef – möt Staffan Berg – kontorschef i Farsta

Staffan Berg började som 19 åring i pantbanksbranschen som sommarvikarie. Sedan dess har han blivit kvar i branschen. Idag arbetar Staffan som kontorschef hos Pantbanken Sverige i Farsta. Här ställer vi några frågor kring varför han blev pantbankbranschen trogen, vilka egenskaper man bör ha för att trivas på pantbankskontor och varför han tycker att han har riktigt kul jobb.

Vad gör jobbet på Pantbanken Sverige roligt?

Det är ett väldigt omväxlande arbete. Varje dag dyker det upp nya utmaningar inom värderingen av de föremål vi får in. En del kan man ta reda på själv och i andra fall så frågar man kollegor med olika specialistinriktningar. Våra kunder har olika mål med besöken hos oss och det gör varje dag unik. Kundkontakten och alla fantastiska föremål de kommer med är kryddan i jobbet.  

Hur är arbetet som kontorschef?

Det är många olika roller att hantera. Du är säljare, låneuppläggare, auktionsförrättare, kontorsadministratör och arbetsledare. Vi gör allt ”inhouse”. Det vi tar emot i form av lån är vi ansvariga för under låneperioden, om föremålen ska säljas håller vi i auktionen och vi säljer även återropade panter online och i butiken. Det är en cirkulär affärsmodell på det sättet.

Vad är utmanande i rollen som kontorschef?

Vi har öppet nästan varje dag under året. Det ställer prov på administrativ förmåga när det kommer till exempelvis schemaläggning, hålla deadlines för auktioner samt arbetet med försäljning. Att hantera detta och de kunder som kommer in på kontoret kräver en viss stress- och simultanförmåga.

Om man vill söka jobb hos dig och ditt gäng, vilka egenskaper ska man kunna visa upp?

Ödmjukhet är en viktig egenskap. Man måste inse att man inte kan allt och därmed måste man ha hunger att lära sig. Du måste också ha ett intresse för de saker som kan tänkas dyka upp på Pantbanken. Det innebär inte att du måste vara specialist från start men vara öppen för att lära.  Men den främsta egenskapen är nog att du gillar kundkontakt, gillar att jobba i en liten grupp och har social kompetens. Våra kunder är det viktigaste för oss och vi jobbar dagligen med att försöka överträffa deras förväntningar.